یک ایده چه مسیری را میپیماید تا نیازی از صنعت را رفع کند
تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از اولویتها برای پیوند خوردن ایدههای فناورانه به صنایع، یک راهبرد مهم زیست بوم نوآوری به شمار میرود.
از یک ایده نوآورانه تا یک محصول پیشرفته و رقابتپذیر که بتواند ارزش افزوده خلق کند، فاصلهای طولانی و پرپیچ و خم است که به کمک حلقههای گوناگون و به هم پیوسته، تکامل مییابد. حلقههایی که در کنار یکدیگر، زنجیره ارزش را شکل میدهند.
از این زنجیره، در بحثهای نوآورانه و دانشی بسیار شنیدهایم اما شاید کمتر دربارهاش بدانیم. زنجیره ارزش یک مدل یا الگوی تجاری است که طیف کاملی از فعالیتهای مورد نیاز برای ایجاد یک محصول یا خدمت فناورانه را در بر میگیرد.
برای شرکتهایی که کالا تولید میکنند، یک زنجیره ارزش شامل مراحلی است که از ایده ساخت یک محصول از زمان تصور در ذهن فرد ایدهپرداز، تا رسیدن آن به دست مشتری و تمامی فرآیندهای میان این دو را در بر میگیرد.
یک شرکت، با ارزیابی روشهای دقیق در هر مرحله از کسب و کار خود، تحلیل زنجیره ارزش را انجام می دهد. هدف از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، افزایش بهره وری تولید است تا شرکت، بتواند حداکثر ارزش را با کمترین هزینه ممکن به دست بیاورد.
نقش شرکت های دانشبنیان در زنجیره ارزش
به دلیل رقابت روزافزون برای حضور در بازارهای منطقهای و جهانی، تولید محصولات برتر و حفظ مشتریان، شرکت ها باید به طور مداوم در زنجیره ارزش خود به تحولاتی دست بزنند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. مزیت رقابتی از فعالیتهای پیوسته بسیاری که یک شرکت در طراحی، تولید، بازاریابی، ارائه و پشتیبانی از محصول خود انجام می دهد، ناشی می شود.
شرکتهای دانشبنیان و خلاق، با نوآوری ذاتی خود می توانند به تحول و تکامل زنجیره ارزش صنایع و شرکتها کمک کنند و همچنین آنها را در تشخیص حوزههای ناکارآمد کسب و کارشان یاری دهند.
صنایع به کمک شرکتهای دانشبنیان و خلاق میتوانند روشها و راهبردهایی را به کار ببرند که روش ضمن تولید محصول یا ارائه خدمتی رقابتی و کیفی، حداکثر کارایی و سودآوری را برایشان به ارمغان بیاورد.
یکی از بخشهای ضروری هر شرکت که وظیفه ارتقا در زنجیره ارزش و تولید محصولات و یا ارائه خدمات رقابتی را بر عهده دارد، بخش تحقیق و توسعه است؛ توسعه فناوری در مرحله تحقیق و توسعه یک شرکت اتفاق میافتد و بخشهایی مانند طراحی، توسعه روشهای تولید و فرآیندهای اتوماسیون به دست دانشآموختگان این بخش ارتقا مییابند.
امروزه نقش شرکتهای دانشبنیان و خلاق در توسعه فناوری و نوآوری صنایع و شرکتها بسیار جدیتر از گذشته است و با نوآوری ذاتی که دارند، میتوانند زمینه تحول در تمامی بخشهای یک صنعت را به همراه بیاورند.
در همین راستا نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ایجاد زیست بومی برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان و خلاق، با برنامههای سیاستی و اجرایی، زمینه را برای تکمیل زنجیره ارزش شرکتها و صنایع به کمک شرکتهای دانشبنیان و خلاق فراهم کرده است. حمایتهای معافیتی و تسهیلاتی و همچنین برگزاری رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه صنایع گامهایی در همین راستا به شمار میروند که زمینه را برای پیوند میان ایدههای نوآورانه کسب و کارهای دانشبنیان و زنجیره ارزش صنایع، برقرار میکند.
نظر دهید